Ervaringen van kinderen
Angel: “Ik gebruik het op school, vooral hoe ik het beste kan reageren als er iets naars tegen me word gezegd. Maar ook tijdens toetsen maken. Ik raakte altijd snel in paniek als ik bijvoorbeeld een som niet meer wist of in tijdnood kwam.” Ik heb dyslectie en daardoor lees ik minder snel en vind ik spelling moeilijk. Door deze training te volgen heb ik ontdekt waar ik goed in ben!
Luna: “Vond de spelletjes die we deden erg leuk . Heb vooral op school de ademhalingsoefeningen gebruikt. De ademhaling die me dan rustig maakt als ik bijvoorbeeld te snel werk in de klas. Ik ging door te snel werken fouten maken en werd vaak heel onrustig. ” Het helpt mij ook als ik heel veel aan het denken ben of twijfel aan mezelf.
Danique: “Ik leer er veel van. Het is erg leuk. Het lukte mij vaak om wat ik geleerd heb te gebruiken op school en thuis. Bijvoorbeeld als andere kinderen lelijk doen tegen mij, dan kan ik beter hier op reageren, omdat ik er sterker van ben geworden. Ik heb ook geleerd om mijn boosheid te laten zien en dan ervoor te zorgen om zelf weer rustig te kunnen worden.”
Jeroen: Ik had heel veel last van mijn onrust op school. Ik kan niet lang stil zitten en ben heel snel afgeleid. Het was zo´n fijne ervaring bij Claudia en Sigrid dat ik heb ervaren wat ik er zelf aan kan doen. Ik kan mezelf nu beter afsluiten voor geluiden in de klas. Door rustig in en uit te ademen, mijn ogen te richten op 1 punt en stevig te zitten. Mijn juf heeft ook een les meegedaan zodat ze mij kan helpen in de klas, heel fijn!
Noa Wondergem: “Ik vond het heel leuk om met andere kinderen de oefeningen te doen. Ik gebruik op school heel vaak de boom, om stevig te staan en om rustig te blijven. Ik gebruik het ook als ik iets goed wil maken met een klasgenootje.”
Jonas: “Ik heb heel veel aan de trainingen gehad. Want ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe je rustig moet worden of stevig moet staan, zitten. Ook heb ik geleerd dat fouten maken niet erg is en mijn eigen mening geven juist goed is.
Ayla: “Ik ben 12 jaar en ik heb de vivo training gedaan. Het heeft me echt geholpen. Ik sta nu steviger in mijn schoenen letterlijk en figuurlijk. Veel kinderen in de klas merken ook het verschil.
Toen ik voor het eerst naar de vivo training ging dacht ik dat het meer zitten en praten was, hier zat ik tegenop te kijken, maar dacht dat het goed voor me was dus daarom ging ik erheen. Maar het waren veel beweeg oefeningen, zoals tikkertje, maar op een bepaalde manier en soms denk je tijdens de oefeningen wat helpt het. Maar het helpt echt.
In de eerste les hebben we geleerd om stevig te staan, toen dacht ik: “wat heb ik hier aan?”. Iets later op school kreeg ik ruzie, toen ging ik stevig staan en toen merkte ik al verschil. Ik kon al iets beter voor mijzelf opkomen.
We hebben ook geleerd om je adem naar je buik te brengen als die in je keel zit, zoals wanneer je veel gerend hebt. Later hebben we geleert om je adem naar je buik te brengen als die in je keel zit, wat dat vervelende gevoel weg laat gaan.
Ik heb in de klas een soort van spreekbeurt gedaan over de vivo training en dat ik daar heen ging. Ik dacht dat ze het stom zouden vinden. Maar ze vonden het juist goed van me en knap dat ik het vertelde. De juf vond het ook knap van me. Er was echt niemand die het stom vond of een flauwe opmerking maakte. Eerst durfde ik ook niks tegen mijn beste vriendin te vertellen, maar dat heb ik ook gedaan en zij vond het goed van me.
Als je niet goed voor jezelf op kan komen of gepest wordt en je op die momenten niet weet wat je kan doen zal ik dit echt aanraden. Daarbij kan je het ook gebruiken bij spannende situaties zowel thuis,op school of in je vrije tijd.
Als je de VIVO training gaat doen veel suc6,”