IK SPEEL EN BRENG MIJN WERELD IN BEWEGING

Lichaamsgerichte Training

Op het moment dat een kind vast loopt op school doordat het niet kan voldoen aan wat van hem/haar wordt verwacht. Bijvoorbeeld doordat het kind een leerprobleem heeft zoals dyslexie of last van bewegingsonrust, concentratieproblemen, faalangst of hooggevoelig is. Gaan we ons vooral vaak richten op dat wat niet goed gaat met nog meer oefenen. Waar we aan voorbij gaan is dat deze kinderen vaak een deuk hebben opgelopen in hun zelfvertrouwen. Stagneren wanneer ze getoetst worden, overlopen van negatieve gedachten.Vaak opkijken tegen de opdracht die ze moeten maken en niet kunnen overzien, slordig werken, in een uitzonderingspositie zitten….

Ja, de basisschool is voor deze groep kinderen overleven en vaak afzien. Ze komen niet tot hun recht om te laten zien wie ze werkelijk zijn en wat hun kwaliteiten zijn. We denken vaak in problemen en niet in oplossingen.

De start is kinderen het gevoel van hun lijf terug te geven. Wat gebeurd als je het moeilijk hebt op school. Spanning en spanning zorgt voor een versnelde oppervlakkige ademhaling, overlopen van gedachten, je niet meer kunnen focussen…..en ga dan maar eens lezen, een toets maken met aandacht een boek lezen…..dat gaat toch niet…

Geef het kind een training waarbij het weer stil leert staan bij zichzelf, in plaats van hoe kan ik voldoen aan mijn omgeving en daarin iedere keer het gevoel hebben dat je niet voldoet.Begin met je te richten op je houding, een rustige ademhaling, je aandacht te leren houden bij dat waar je mee bezig bent, leren kijken en werken in kleine stapjes. Dat is de basis om een nieuwe start te maken. Eerst de grond voelen en daarop bouwen vanuit rust.

Maak een bewuste nieuwe start en betrek ons hierin. Bij VIVO hebben we veel ervaring met kinderen. Wij werken samen met ouders en leerkrachten dat is een basis waar een kind op kan groeien. Vergelijk het maar met een vogeltje wat uit een ei komt. Het heeft een warm nestje nodig om vol vertrouwen uit te vliegen. Wij als ouders, leerkrachten en VIVO-coaching kunnen dat nestje zijn waaruit een kind opnieuw mag uitvliegen en nu vol zelfvertrouwen omdat het weet wat zijn eigen kwaliteiten zijn.

Heeft u vragen of wilt u in een persoonlijk gesprek de mogelijkheden voor uw kind bespreken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

Het “moeilijke” kind!

Draai het eens een keer om…..
Wat wil dat lastige kind mij vertellen?
Wat heb ik nodig om met hem in contact te komen?
Ik vraag wat hij nodig heeft, om zich veilig en prettig te voelen.
Ik ga nu eens niet tegen over hem staan, maar naast hem staan.
Ik ga niet boven hem staan, maar ga door mijn knieën zodat hij mij ook echt kan zien.
Ben jij er ook echt voor hem, of wordt het al ingekleurd door een gedachte, die iedereen over hem heeft en zoek je daarin al weer die bevestiging.
Heb jij voor je eigen rust gezorgd, zodat deze voelbaar is voor hem.
Als het voor jouw echt voelt leg dan je hand op zijn schouder en denk daarbij dat hij helemaal mag zijn wie hij is.
Misschien herken je nu ook wel een stukje van jezelf in hem.
Wat doet het met jou om eens een keer niet mee te gaan in wat anderen zeggen over hem
Noem hem bewust bij zijn naam.